KPS 3014
BAB 9 : PENGURUSAN DISPLIN DAN
TINGKAH LAKU
PENGENALAN
Tingkah laku adalah apa yang
dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku merupakan
semua tindakan manusia yang boleh diperhati, diukur, dinilai dan sebarang
perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau
separa sedar. Tingkah laku adalah manifestasi fizikal sebarang sikap yang
berasaskan nilai-nilai tertentu. Menurut Lewis M.Beaker (2001), sebarang
perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau
separa sedar. Manakala, tingkah laku bermasalah disebut sebagai ‘abnormal
behaviour’, iaitu tingkah laku yang terkeluar dari nilai dan norma masyarakat.
Konsepnya bertentangan dengan tingkah laku normal yang lazimnya dipersepsi,
dirasai, dilakukan dan dialami oleh kebanyakan orang dalam masyarakat. Mohd
Nazar Mohamad (1990) mentakrifkan tingkah laku bermasalah individu sebagai
tingkah laku yang mengganggu perjalanan kehidupannya. Menurut Robert H. Woody
di dalam bukunya yang berjudul ‘The School and the Behavior Problem Child’
menyatakan semua tingkah laku di sekolah dapat diperlihatkan dalam pelbagai
bentuk dan ragam.
ISI
1. Pentadbiran
Menurut Newman (1963), dalam bukunya
yang bertajuk Administrative Action, beliau mendefinisikan pentadbiran sebagai
satu bimbingan, kepimpinan dan kawalan daya usaha kumpulan pekerja kearah
pencapaian matlamat. Bagi Walker (1977), mendefinisikan pentadbiran sebagai
satu proses untuk menyelaraskan aktiviti-aktiviti organisasi melalui
pembentukan matlamat dan polisi dan menentukan langkah-langkah yang perlu
diambil untuk mencapainya.
Dalam hal pengurusan disiplin
sekolah, setiap peringkat pentadbir dan guru-guru mempunyai kuasa, tugas dan
tanggungjawab yang agak berbeza, tetapi saling melengkapi. Di sekolah, dengan
adanya Peraturan 4 dalam Peraturan-peraturan Pelajaran Disiplin Sekolah (1959),
Guru Besar sesebuah sekolah adalah bertanggungjawab atas disiplin sekolah.
Sehubungan itu, beliau hendaklah mempunyai kuasa ke atas guru-guru dan
murid-murid sekolah itu.
2. Akta
Dalam konteks peraturan dan disiplin
dalam sekolah di Malaysia adalah berdasarkan kepada tiga rujukan utama (James
Ang Jit Eng, 2011). Pertama, peraturan-peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah)
1959, iaitu peraturan yang dibuat berdasarkan kuasa-kuasa yang diberi oleh seksyen
116, Ordinan Pelajaran 1957. Kedua, buku-buku panduan pengurusan disiplin yang
diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Ketiga, surat-surat Pekeliling
Ikhtisas yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia secara berkala.
Dalam konsep akta ini menekankan dan menfokuskan seksyen 116 Ordinan Pelajaran
1957.
3. Pekeliling
Ikhtisas
Pekeliling Ikhtisas merupakan satu
Warta Kerajaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia yang
diedarkan dari semasa ke semasa. Merupakan satu arahan dan garis panduan dalam
melaksanakan suatu tugasan dan perkhidmatan. Merupakan satu punca kuasa yang
perlu dipatuhi oleh penjawat awam. Antara tujuan Pekeliling Ikhtisas
dikeluarkan adalah kerana ia merupakan satu peringatan dan langkah kawalan dan
pencegahan bagi tujuan penjimatan dan salah guna dan juga merupakan satu arahan
dan garis panduan dalam melaksanakan suatu tugasan dan perkhidmatan serta sebagai
satu peraturan dan perlindungan. Antara sasaran Pekeliling Ikhtisas adalah
kepada pelajar, guru, pentadbir (sekolah,PPD,JPN) dan ibu bapa.
4. Pembentukan
Peraturan Sekolah
Peraturan sekolah merupakan suatu
persetujuan yang dipersetujui bersama oleh warga sekolah dalam mengawal
disiplin dan tingkah laku manusia yang berada di dalamnya. Istilah peraturan
dapat didefinisikan sebagai undang- undang yang ditetapkan untuk menentukan
ketenteraman, keharmonian dan kelicinan perjalanan aktiviti- aktiviti dalam
masyarakat atau sekolah. Tujuan peraturan ini dibuat adalah bagi mengawal tingkah
laku disiplin dan melicinkan perjalanan kehidupan warga sekolah supaya proses
pembentukan jati diri dan pendidikan berjalan lancar tanpa wujud sebarang
gangguan. Setiap pelajar dan guru dibekalkan buku peraturan sebagai panduan
dalam mematuhi peraturan sekolah.
5. Data
dan Rekod
Menurut Hoffer (2005), data
merupakan sesuatu yang mewakilkan objek dan peristiwa yang mewakili erti dan
sangat penting bagi pengguna. Manakala, Navatha dan Elmasri (2000) pula
menyatakan data ialah fakta yang dapat disimpan dan memiliki erti. Secara
umumnya, dapat disimpulkan bahawa data ialah fakta mentah mengenai sesuatu
benda, orang, peristiwa atau persekitaran yang belum diproses dan boleh menjadi
sesuatu yang bermakna atau tidak bermakna sehingga fakta tersebut diproses.
Bagi istilah rekod pula, menurut Akta Arkib Negara (2003), “Rekod ditafsirkan
sebagai suatu bahan dalam bentuk bertulis atau bentuk lain yang menyatakan
fakta atau peristiwa atau selainnya merakamkan maklumat, termasuklah kertas,
dokumen, daftar, bahan bercetak, buku, peta, pelan, lukisan, gambar foto,
mikrofilem, filem sinematografi, rakaman bunyi, rekod yang dihasilkan secara
elektronik tanpa mengira bentuk atau ciri-ciri fizikal dan apa-apa salinannya”.
6. Hukuman
Dan Tindakan
Hukuman boleh diertikan
sebagai kuasa mengenakan hukuman bagi sesuatu salah laku. Tindakan pula adalah
langkah yg diambil untuk mengelakkan atau mengatasi sesuatu.Peraturan 4, dalam
Peraturan-Peraturan Pelajaran ( Disiplin Sekolah ) 1959, Guru Besar adalah
orang yang bertanggungjawab keatas hukuman dan tindakan disiplin di sekolah dan
beliau mempunyai kuasa ke atas guru-guru dan murid-murid di sekolah itu.Walau
bagaimana pun, di bawah peraturan-peraturan tersebut Guru Besar diperuntukkan
untuk menurunkan kuasa disiplin dan kuasa menjalankan hukuman kepada guru-guru
lain yang ditetapkan olehnya bagi maksud itu dan dalam menurunkan kuasa itu
tertakluk kepada syarat-syarat atau had-had yang difikirkannya patut.
7. Program
Berkaitan Pengurusan Tingkah Laku Disiplin
Pelaksanaan program-program
mengatasi masalah disiplin merupakan salah satu inisiatif pihak sekolah untuk
mengawal disiplin pelajar di sekolah.Walau bagaimanapun,program-program ini
tidak akan mencapai objektifnya jika pelajar tidak menghayati mesej-mesej yang
disampaikan dalam program tersebut. Untuk memastikan masalah disiplin di
kalangan pelajar ini dibincangkan bersama ibu bapa.Kementerian Pendidikan telah
mengeluarkan surat bertajuk “Masalah Salahlaku Murid dijadikan Agenda Tetap
Mesyuarat Agung dan Mesyuarat Jawatankuasa Persatuan Ibu bapa Guru (PIBG).Surat
tersebut juga mencadangkan agar PIBG menubuhkan satu jawatankuasa kecil khas
untuk tujuan ini.
RUMUSAN
Aspek pengurusan disiplin sekolah
perlulah dilaksanakan dengan sebaik mungkin dengan kerjasama semua pihak
disekolah. Kes disiplin sudah lama berlaku dan malah makin meningkat dari masa
ke masa. Walaupun bermacam inisiatif telah diambil untuk mengatasi permasalahan
ini namun ia tetap terjadi. Justeru itu, setiap orang perlu mematuhi peraturan
dengan berpandukan buku peraturan disiplin sekolah yang tertakluk kepada
peraturan-peraturan pelajarn (disiplin sekolah) 1959 dan surat-surat
pekeliling. Guru besar pula perlu memanfaatkan kuasa yang diberikan dengan
mengikut prosedur yang telah ditetapkan.
Comments
Post a Comment