KPS 3014
Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.
BAB 14 : PENGURUSAN ALAM
PEMBELAJARAN
PENGENALAN
Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.
ISI
Tujuan menwujudkan suasana kondusif
di dalam proses PdPc adalah dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang baik dan
dinamik, pembentukan akhlak dan kemahiran-kemahiran individu. Pelajar juga
lebih bermotivasi. Seterusnya, pengurusan alam pembelajaran penting bagi
memenuhi masa diperuntukkan untuk mengajar, memastikan objektif pengajaran dan
pembelajaran tercapai dan tidak membosankan kerana dapat menerik perhatian
pelajar terhadap pengajaran tersebut.
Oleh itu, guru perlu bersedia mental
dan fizikal sebelum memulakan proses pembelajaran. Hal ini kerana, pelbagai
kemungkinan bakal terjadi sepanjang sesi PdPc di dalam bilik darjah yang akan
menggangu pengajaran guru. Maka, guru perlu mempersiapkan diri agar tugas
mengajar berjalan lancar. Seterusnya, guru perlu menyediakan teknik-teknik
pembelajaran yang efektif. Pembelajaran yang efektif adalah hasil pembelajaran
yang mencapai objektif.
Dalam sesi PdPc, guru boleh
mengaitkan pengalaman-pengalaman sedia ada untuk menyelesaikan masalah dalam
pelbagai keadaan seperti soalan matematik dan sains. Melangkah abad ke-21 ini,
aktiviti PDPc yang menarik perlu dirangka supaya pembelajaran lebih menarik dan
berpusatkan pelajar. Justeru, aktiviti-aktiviti yang dijalaankan perlulah
bermanfaat serta memberi pwluang kepada murid-murid untuk lebih memahami.
RUMUSAN
Kesimpulannya, pengurusan alam
pembelajaran ini sangat penting kepada para pelajar bagi memudahkan pelajar
untuk mengulangkaji pelajaran dan lebih memahami apa yang mereka pelajari.
Selain itu, proses pemindahan maklumat juga dapat berjalan dengan lancar tanpa
gangguan dan pelajar dapat lebih fokus kepada sesuatu topik sahaja. Guru perlu
menguasai beberapa kemahiran dan teknik sebelum memasuki kelas bagi memastikan
para pelajar dapat menerima ilmu pengetahuan dengan teknik yang mudah dan
berkesan.
RUJUKAN
Mohamad Hisyam Mohd. Hashim.
(2006). Interaksi dalam sistem pengurusan pembelajaran:
Satu Kajian kes. Tanjong Malim: Fakulti Sains Kognitif
dan Pembangunan Manusia, Universiyti
Pendidikan Sultan Idris.
Comments
Post a Comment