Skip to main content

BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

KPS 3014

BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
PENGENALAN

 Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.
ISI
Tujuan menwujudkan suasana kondusif di dalam proses PdPc adalah dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang baik dan dinamik, pembentukan akhlak dan kemahiran-kemahiran individu. Pelajar juga lebih bermotivasi. Seterusnya, pengurusan alam pembelajaran penting bagi memenuhi masa diperuntukkan untuk mengajar, memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai dan tidak membosankan kerana dapat menerik perhatian pelajar terhadap pengajaran tersebut.
Oleh itu, guru perlu bersedia mental dan fizikal sebelum memulakan proses pembelajaran. Hal ini kerana, pelbagai kemungkinan bakal terjadi sepanjang sesi PdPc di dalam bilik darjah yang akan menggangu pengajaran guru. Maka, guru perlu mempersiapkan diri agar tugas mengajar berjalan lancar. Seterusnya, guru perlu menyediakan teknik-teknik pembelajaran yang efektif. Pembelajaran yang efektif adalah hasil pembelajaran yang mencapai objektif.
Dalam sesi PdPc, guru boleh mengaitkan pengalaman-pengalaman sedia ada untuk menyelesaikan masalah dalam pelbagai keadaan seperti soalan matematik dan sains. Melangkah abad ke-21 ini, aktiviti PDPc yang menarik perlu dirangka supaya pembelajaran lebih menarik dan berpusatkan pelajar. Justeru, aktiviti-aktiviti yang dijalaankan perlulah bermanfaat serta memberi pwluang kepada murid-murid untuk lebih memahami.

RUMUSAN
Kesimpulannya, pengurusan alam pembelajaran ini sangat penting kepada para pelajar bagi memudahkan pelajar untuk mengulangkaji pelajaran dan lebih memahami apa yang mereka pelajari. Selain itu, proses pemindahan maklumat juga dapat berjalan dengan lancar tanpa gangguan dan pelajar dapat lebih fokus kepada sesuatu topik sahaja. Guru perlu menguasai beberapa kemahiran dan teknik sebelum memasuki kelas bagi memastikan para pelajar dapat menerima ilmu pengetahuan dengan teknik yang mudah dan berkesan.
RUJUKAN
Mohamad Hisyam Mohd. Hashim. (2006). Interaksi dalam sistem pengurusan       pembelajaran: Satu Kajian kes. Tanjong Malim: Fakulti Sains Kognitif dan       Pembangunan Manusia, Universiyti Pendidikan Sultan Idris.


Comments

Popular posts from this blog

BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN

KPS 3014 BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN Penasihatan murid berkait rapat dengan kaunseling. Menurut (Mansur Abdulah & Nordiana Mohd Tamin, 2010), kauseling merupakan perbincangan mengenai masalah biasanya berbentuk emosional antara dengan kaunselor dengan klien dapat menyelesaikan masalahnya dengan lebih baik. Pelbagai pendekatan yang dilakukan bagi membantu murid-murid di sekolah bagi menangani kemelut dan permasalahan yang sedang dihadapi oleh murid-murid. Antaranya ialah melalui kaedah bimbingan, penasihatan dan mentoring.  ISI Ciri-ciri bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolo...

BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH

KPS 3014 BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH PENGENALAN Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana  guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006). Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Ia melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009). ISI PERANAN GURU MELAHIRKAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF 1.      Aktiviti Pembelajaran Berkumpulan Tujuan aktiviti pembelajaran dilaksanakan adalah untuk memudahkan guru membimbing pelajar.pelaksanaan aktiviti ini memerlukan kerj...