Skip to main content

BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH


KPS 3014

BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH


PENGENALAN
Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana  guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006). Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Ia melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009).

ISI
PERANAN GURU MELAHIRKAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF

1.      Aktiviti Pembelajaran Berkumpulan
Tujuan aktiviti pembelajaran dilaksanakan adalah untuk memudahkan guru membimbing pelajar.pelaksanaan aktiviti ini memerlukan kerjasama yang utuh daripada para pelajar. Dalam hal ini, pelajar yang cerdas boleh membantu pelajar yang lemah. Guru pula boleh beri tumpuan kepada pelajar yang sama peringkat kebolehan.

2.      Aktiviti Pengajaran Individu
Aktiviti pengajaran individu boleh dilakukan dengan menjalankan aktiviti dalam kumpulan yang kecil. Dalam hal ini, guru harus menyediakan situasi pembelajaran yang meransang pelajar untuk belajar. Pengawasan yang baik oleh guru dapat meningkatkan potensi para pelajar. Objektif utama aktiviti ini adalah untuk melahirkan pelajar yang dapat memperkembangkan kemahiran berfikir dan bertindak dengan sendiri.

3.      Penyediaan Pusat Pembelajaran
Pusat pembelajaran ialah ruang dalam bilik darjah yang dilengkapi dengan pelbagai bahan sumber dan dibina mengikut kreativiti guru dan pelajar. Ia diwujudkan bagi menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara formal atau tidak formal. Sesi pengajaran dapat dilakukan dengan pelbagai teknik, kaedah dan pendekatan.

4.      Pengurusan Sumber
Pengurusan sumber didefinisikan sebagai segala bahan dan alat yang dapat membantu guru mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan. Pengurusan ini penting bertujuan untuk mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang hidup dan mencabar, seterusnya menjamin perkembangan pembelajaran pelajar.

5.      Penyediaan Bahan
Penyediaan bahan bermaksud apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran merangkumi alat dan isi pelajaran. Ia digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna.

RUMUSAN
Berdasarkan bab 6 iaitu Pengurusan Bilik Darjah menumpukan mengenai aktiviti pembelajaran, fizikal dan psikososial. Hal ini dimana keberkesanan pengrusan bilik darjah ini adalah bertujuan untuk memastikan suasana pembelajaran yang positif, mengurangkan masalah disiplin dan meningkatkan penglibatan murid dalam pembelajaran. Bab ini menerangkan mengenai persekitaran fizikal bilik darjah dimana sesuatu bilik darjah itu mestilah selamatan untuk digunakan, identiti simbolik, perkembangan dan juga ketenangan. Seterusnya, aspek yang penting dalam pengurusan bilik darjah juga menumpukan kepada pengurusan psikososial yang mana guru berperanan sebagai pendidik. Dalam bab ini juga saya dapat memahami mengenai pengurusan pembelajaran diamana ianya berpusatkan guru, bahan dan pelajar dimana ianya menumpukan aspek kandungan , pengajaran, alat instuksional dan pentaksiran. Akhir sekali, dalam bab ini, saya mempelajari mengenai pentaksiran dimana pentaksiran berasaskan sekolah ini terbahagi kepada pusat, bilik darjah, jasmani dan psikometrik. Kesimpulannya, aspek pengurusan bilik darjah merupakan aspek yang penting bagi memastikan suasana pembelajaran itu dapat menarik minat para pelajar dan untuk mengurangkan masalah tingkah laku.
RUJUKAN
Fathmalyn Abdullah. https://missugliest.blogspot.com/p/pengurusan-sumber.html?m=1

Comments

Popular posts from this blog

BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN

KPS 3014 BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN Penasihatan murid berkait rapat dengan kaunseling. Menurut (Mansur Abdulah & Nordiana Mohd Tamin, 2010), kauseling merupakan perbincangan mengenai masalah biasanya berbentuk emosional antara dengan kaunselor dengan klien dapat menyelesaikan masalahnya dengan lebih baik. Pelbagai pendekatan yang dilakukan bagi membantu murid-murid di sekolah bagi menangani kemelut dan permasalahan yang sedang dihadapi oleh murid-murid. Antaranya ialah melalui kaedah bimbingan, penasihatan dan mentoring.  ISI Ciri-ciri bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolo...

BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

KPS 3014 BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENGENALAN  Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu. ISI Tujuan menwujudkan suasana kondusif di dalam proses PdPc adalah dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang baik...