Skip to main content

BAB 8 : SRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH

KPS 3014

BAB 8 : SRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH

PENGENALAN
Topik ini menerangkan mengenai pengurusan bilik darjah. Dua pengurusan sumber yang perlu dikuasai oleh guru adalah pengurusan sumber manusia dan sumber fizikal. Sumber manusia merupakan satu faktor yang perlu diberi perhatian bagi memastikan visi dan misi untuk kepentingan manusia itu sendiri dalam sesebuah organisasi dapat dilestarikan secara optimum. Manakala, Sumber fizikal adalah sumber yang berkaitan dengan kebendaan atau alam semula jadi. Sumber fizikal di dalam bilik darjah pula seperti yang kita tahu merangkumi segala kemudahan dan peralatan yang terdapat di dalamnya seperti kerusi meja untuk pelajar dan guru, papan hitam, papan kenyataan, ruang bacaan, almari buku, alat bantu mengajar (ABM) dan sebagainya.

ISI PENTING

Tiga isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini ialah unsur fizikal bilik darjah, interaksi dalam bilik darjah dan iklim pembelajaran positif.

Unsur fizikal bilik darjah bermaksud penyusunan bilik darjah yang dilengkapi kerusi meja, bahan pembelajaran untuk pelajar. Pada zaman dahulu surau atau pondok sudah dianggap seperti bilik darjah tetapi berbeza dengan pada masa kini. Pada zaman moden ini, sebuah bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja palajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga puluh pelajar dalam satu-satu kelas. Atan Long (1986:109) menyatakan bahawa, pengurusan bilik darjah hendaklah berdasarkan fungsi dan matlamat yang hendak dicapai melalui penggunaan bilik darjah. Antara yang ditekankan seperti masa, tenaga, alat pengajaran yang dapat digunakan dengan baik, kemudahan digunakan secara berkesan dan susunan menggalakkan untuk pembelajaran. Menurut Sharifah Alwiah Alsagoff (1986:45) tiada satu cara penyusunan kerusi meja pelajar yang terbaik, ia bergantung kepada umur dan keperluan pelajar. Penyusunan dan kekemasan adalah faktor yang penting mempengaruhi fizikal bilik darjah.

Konsep interaksi dalam bilik darjah adalah satu proses saling bertindak yang berlaku di antara sekurang-kurangnya dua pihak. Terdapat lima jenis interaksi iaitu interaksi sehala atau tradisional, interaksi dua hala antara guru dan murid, interaksi dua hala antara murid dan murid, interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid serta interaksi berkomputer. Faktor yang mempengaruhi interaksi dalam bilik darjah ialah susunan bilik darjah. Hal ini supaya mudah untuk pelajar berinteraksi. Selain itu, keadaan emosi bilik darjah juga penting seperti suara guru hendaklah jelas supaya pelajar lebih fokus dengan apa yang guru mengajar. Guru hendaklah memperbanyakkan pengajaran berbentuk amali supaya pelajar lebih cergas seperti aktiviti berkumpulan. Hal ini juga adalah untuk menghidupkan suasana supaya pelajar lebih bersemangat untuk belajar. Guru hendaklah bijak untuk menarik perhatian pelajar salah satu caranya adalah gunakan alat bantu mengajar berteknologi. Hal ini adalah kerana pelajar lebih cenderung ke arah menggunakan teknologi dan lebih berminat.

Iklim bilik darjah bermaksud suasana bilik darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses P & P yang berkesan. Iklim bilik darjah terbahagi kepada tiga iaitu suasana fizikal, suasana sosial dan suasana emosi. Suasana fizikal melibatkan unsur fizikal bilik darjah sama ada menggalakkan atau menghalang P & P. Guru berperanan untuk menentukan suasana fizikal. Suasana sosial adalah kajian melalui pemerhatian biasa dan teknik sosiometri. Teknik sosiometri adalah satu teknik untuk menunjukkan perhubungan individu dengan pelajar. Suasana emosi ialah gabungan daripada pelbagai perkara seperti suara, kemesraan, kelucuan, stail, penggunaan pujian, kawalan, sikap dan ekspektasi bilik darjah dan kempimpinan & kaedah mengajar.

RUMUSAN
Strategi mengurus bilik darjah ini membincangkan mengenai unsur fizikal bilik darjah,interaksi dalam bilik darjah dan iklim pembelajaran positif. Manakala, bilik darjah juga terdiri daripada bilik darjah tradisi,bilik darjah KBSR dan KBSM, bilik darjah mata pelajaran khas KBSM, dan bilik darjah terbuka. Penyusunan bilik darjah juga merupakan berdasarkan fungsi dan matlamat yang hendak dicapai melalui penggunaan bilik darjah. Dalam hal ini, penyusunan bilik darjah dapat melibatkan beberapa tujuan supaya tercapai objektif yang hendak ditentukan. Antara yang ditekankan seperti masa, tenaga, alat pengajaran yang dapat digunakan dengan baik, kemudahan digunakan secara berkesan dan susunan menggalakkan untuk pembelajaran menurut Atan Long (1986: 109). Secara kesimpulannya, strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting seperti unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting  bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan.


Comments

Popular posts from this blog

BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN

KPS 3014 BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN Penasihatan murid berkait rapat dengan kaunseling. Menurut (Mansur Abdulah & Nordiana Mohd Tamin, 2010), kauseling merupakan perbincangan mengenai masalah biasanya berbentuk emosional antara dengan kaunselor dengan klien dapat menyelesaikan masalahnya dengan lebih baik. Pelbagai pendekatan yang dilakukan bagi membantu murid-murid di sekolah bagi menangani kemelut dan permasalahan yang sedang dihadapi oleh murid-murid. Antaranya ialah melalui kaedah bimbingan, penasihatan dan mentoring.  ISI Ciri-ciri bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolo...

BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

KPS 3014 BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENGENALAN  Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu. ISI Tujuan menwujudkan suasana kondusif di dalam proses PdPc adalah dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang baik...

BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH

KPS 3014 BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH PENGENALAN Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana  guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006). Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Ia melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009). ISI PERANAN GURU MELAHIRKAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF 1.      Aktiviti Pembelajaran Berkumpulan Tujuan aktiviti pembelajaran dilaksanakan adalah untuk memudahkan guru membimbing pelajar.pelaksanaan aktiviti ini memerlukan kerj...