Skip to main content

BAB 7 : PENGURUSAN SUMBER

KPS 3014

BAB 7 : PENGURUSAN SUMBER

PENGENALAN
Pengurusan sumber memainkan peranan yang amat penting dalam mencapai tujuan ataupun matlamat. Pengurusan sumber yang cekap dan berkesan akan menghasikan individu yang berkualiti, produktif dan seterusnya meminimumkan masalah yang berkaitan dengan sumber masalah ini termasuklah ketidakhadiran, ketidakpuasan kerja, pusing ganti pekerja dan sebagainya. OIeh itu pengurusan sumber memainkan peranan penting dalam memastikan pengurusan sumber organisasi berjalan lancar dan berdaya saing untuk mencapai matlamat tersebut. Pengurus dan juga setiap pekerja perlu memahami apa yang dimaksudkan dengan pengurusan sumber.

Definisi Pengurusan Sumber

Pengurusan Sumber bermaksud satu proses membuat keputusan bagi menjamin bekalan sumber yang berterusan melalui usaha pemeliharaan dan pemuliharaan. Dessler (1997), telah mentakrifkan konsep ini sebagai suatu bentuk hubungan pengurusan sumber manusia dengan matlamat dan objektif organisasi yang strategik. Konsep ini lebih memberikan tumpuan terhadap kaedah atau cara sesebuah organisasi mengurus dan mentadbir sumber manusia.

ISI PENTING


Terdapat banyak jenis sumber yang boleh digunakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, antaranya ialah sumber berasakan manusia , bahan cetak, menggunakan pancaindera, bahan pandang dengar dan sumber berasaskan komputer.


1. Sumber berasakan manusia
-rakan sebaya
-guru
-pakar bidang
2. Bahan cetak
-pengawai sumber
-buku teks
-buku
-majalah
-jurnal
-surat khabar
-kamus
3. Paincaindera
-menyentuh
-melihat
-merasa
-mendengar
4. Bahan pandang dengar
-radio
-televisyen
-video
5. Komputer
-disket
-cakera padat
-Internet

Berdasarkan senarai di ats, dapat disimpulkan bahawa sumber berasaskan manusia dapat melatih murid supaya kemahiran kognitif terhasil daripada interaksi sosial dengan rakan sebaya. Perkembangan mental murid terhad disebabkan oleh sistem biologi yang belum berkembang dan matang. Walaupun begitu persekitaran dan sistem lingkungan budaya murid membantu mereka mengapdaptasikan perkembangan kognitif. Setiap budaya menerapkan cara hidup dan cara berfikir kepada rakan sebaya bagi kehidupan mereka.
Sumber beasakan bahan cetak pula dapat membantu murid memahami dengan lebih jelas. Ia adalah kerana gambar mampu membina set-set di dalam stor ingatan seseorang samada dalam jangka masa panjang mahupun ingatan jangka masa pendek. Sumber bahan bercetak tidak bergambar pula merupakan sumber seperti graf, peta dan tanda isyarat. Penggunaan bahan cetak tidak bergambar ini dapat merangsang pemikiran pelajar untuk menafsir maklumat yang diperolehi.
Pancaindera merupakan bahan sumber untuk memperolehi maklumat. Hal ini kerana, manusia belajar dengan kadar 11% menggunakan pancaindera mendengar dan 83% menggunakan kaedah melihat. Namun dengan kaedah ini, keupayaan individu untuk mengingat hanyalah 20% apa yang didengar dan 50% yang didengar dan dilihat. Penglibatan pelajar secara langsung mampu untuk mendedahkan mereka kepada pengalaman-pengalaman yang baru. Pengalaman-pengalaman yang baharu ini membantu pelajar untuk memahami kerana deria melihat lebih banyak membantu pemahaman seseorang.
Bahan pandang dengar merangkumi televisyen, radio, dan video. Penggunaan televisyen di dalam pembelajaran dapat membantu merangsang pemikiran pelajar. Iringan muzik dapat menarik minat pelajar untuk terus mendengar dan melihat.
Sumber bahan dari komputer dapat meningkatkan tahap perkembangan pelajar. Sebagai contoh, internet membantu pelajar mengkaji dengan lebih mendalam berkenaan sesuatau maklumat. Ini meningkatkan tahap keupayaan seseorang individu dalam mengolah sesuatu maklumat.
Justeru, pengurusan pusat sumber memainkan peranan yang besar dalam memudahkan perancangan dan pelaksanaan program pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Hal ini kerana pusat sumber dilengkapi dengan bahan bacaan dan rujukan yang banyak untuk kegunaan para pelajar dan guru. Seterusnya, guru pusat sumber harus sentiasa peka dan kreatif dalam menyedia dan mempromosi bahan bacaan berkualiti supaya pelajar-pelajar lebih seronok untuk membaca. Kemudahan Internet untuk mengakses bahan bacaan di pusat sumber atau di medium lain perlu disediakan agar pembangunan profesional di dalam dan di luar sekolah dapat dibangunkan.
Antara elemen penting dalam pengurusan sumber dalam bilik darjah ialah perancangan, pengorganisasian, kepimpinan, dan pengawalan. Setiap sistem pengorganisasian perlu dirancang dengan visi, matlamat, objektif, polisi, dasar, dan membuat keputusan supaya segala urusan dapat dikendalikan dengan baik. Sistem pengorganisasian pula berkaitan dengan pembahagian tugas guru-guru, penurunan kuasa, dan penghubungan dalam organisasi. Kepimpinan yang baik penting dalam memastikan arahan terhadap tugas dan kerja dapat dijalankan dengan baik. Pemantauan dan penilaian terhadap kualaiti kerja harus dilakukan bagi meningkatkan kecekapan dan keberkesanan tugas.
Dalam pengurusan pusat sumber, terdapat beberapa kelebihan yang diperoeh daripada pengurusan sumber yang baik dalam pusat sumber. Antara kelebihan yang diperoleh adalah daapat menarik minat pelajar untuk menggunakan pusat sumber. Kedua, memudahkan guru dan pelajar untuk berurusan di pusat sumber dan pelaksanaan aktiviti yang terancang dan berkesan. Di samping itu, kemudahan infrastruktur meningkatkan keselesaan dan keseronokan pelajar.
Namn begitu, kelemahan yang dikenalpasti dalam pengurusan ini adalah kekurangan latihan dan kepakaran daripada guru. Kekangan masa oleh penyelaras pusat sumber untuk menguruskan pusat sumber disebabkan oleh jumlah waktu mengajar yang banyak. Guru-guru juga terbeban dengan ketiadaan kakitangan untuk membantu proses rutin harian di pusat sumber.

RUMUSAN

Berdasarkan bab 7 iaitu Pengurusan Sumber merujuk kepada sumber yang digunakan oleh guru bagi menarik minat pelajar untuk menguasai sesuatu topik pembelajaran. Dalam pendidikan, pengurusan sumber merujuk kepada pusat sumber iaitu Pusat Sumber Sekolah. Hal ini dimana, PSS memainkan peranan sebagai tempat mengumpul dan menyimpan bahan bacaan untuk para murid berdasarkan kepada objektif pusat sumber itu sendiri. Sesebuah pusat sumber itu dianggap sebagai berkesan berdasarkan kepada penggunaan,kepimpinan, kewangan, kemudahan fizikal dan koleksi bahan pusat sumber tersebut. Berdasarkan pemahaman saya dalam bab ini, sesebuah pusat sumber sekolah yang lengkap ialah pusat sumber yang mempunyai bahan dan perkakasan yang lengkap untuk kegunaan murid. Kesimpulannya, murid juga mengamalkan konsep pembelajaran berdasarkan sumber dimana ia dapat membantu murid untuk mengingkatkan keupayaan pengetahuan murid. 
RUJUKAN

1. Pengurusan Sumber. (2018). Diterima daripada https://www.scribd.com/document/53622580/pengurusan-sumber

Comments

Popular posts from this blog

BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN

KPS 3014 BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN Penasihatan murid berkait rapat dengan kaunseling. Menurut (Mansur Abdulah & Nordiana Mohd Tamin, 2010), kauseling merupakan perbincangan mengenai masalah biasanya berbentuk emosional antara dengan kaunselor dengan klien dapat menyelesaikan masalahnya dengan lebih baik. Pelbagai pendekatan yang dilakukan bagi membantu murid-murid di sekolah bagi menangani kemelut dan permasalahan yang sedang dihadapi oleh murid-murid. Antaranya ialah melalui kaedah bimbingan, penasihatan dan mentoring.  ISI Ciri-ciri bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolo...

BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

KPS 3014 BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENGENALAN  Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu. ISI Tujuan menwujudkan suasana kondusif di dalam proses PdPc adalah dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang baik...

BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH

KPS 3014 BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH PENGENALAN Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana  guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006). Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Ia melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009). ISI PERANAN GURU MELAHIRKAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF 1.      Aktiviti Pembelajaran Berkumpulan Tujuan aktiviti pembelajaran dilaksanakan adalah untuk memudahkan guru membimbing pelajar.pelaksanaan aktiviti ini memerlukan kerj...