KPS 3014
BAB 5 : PENGURUSAN MURID
PENGENALAN
Bab ini akan mengatakan tentang
mengurus rekod murid, kesediaan murid belajar dan memotivasikan murid.
Bab ni juga akan memahami pengurusan rekod murid, pengendalian rekod murid
serta mengetahui jenis dan faktor kesediaan belajar dan cara untuk
memotivasikan murid.
Terdapat banyak definisi yang
diperkenalkan oleh pakar-pakar dalam bidang pengurusan. Antara definisi yang
ringkas dan mudah difahami ialah pengurusan melibatkan proses perancangan,
penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli-ahli organisasi dan
menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan bagi mencapai
matlamat organisasi. Murid atau peserta didik adalah orang yang mempunyai
potensi asas, yang perlu dikembangkan melalui pendidikan, baik secara fizikal
mahupun mental, baik pendidikan itu di lingkungan keluarga, sekolah maupun
dilingkungan masyarakat di mana kanak-kanak tersebut berada.
ISI
Pengurusan rekod murid
Pengurusan rekod murid merupakan tanggungjawab utama seorang
guru dalam aktiviti mencatat bidang pengurusan berkaitan penjagaan, mengawal
penciptaan yang sistematik, penerimaan, penggunaan dan ciri rekod termasuklah
proses menjaga dan memelihara bukti dan maklumat murid ke dalam bentuk rekod.
2. Kesediaan Murid
Belajar
Terdapat dua jenis kesediaan pembelajaran murid, iaitu
kesediaan kognitif dan kesediaan afektif. Kesediaan kognitif lebih berkait
rapat dengan mental untuk memahami dan berfikir. Manakala, kesediaan afektif
merujuk kepada sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilainya untuk
menerima pelajaran yang ingin disampaikan. Kesediaan psikomotor merujuk kepada
penguasaan kemahiran yang berpusat kepada tindakan fizikal termasuklah
perkembangan fizikal, iaitu fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan
penggerak di dalam seluruh tubuh badan.
3. Memotivasikan Murid.
Akhir sekali, motivasi merupakan rangsangan yang
membangkitkan minat seseorang individu ke arah mencapai sesuatu matlamat
tertentu. Tingkah laku yang berpusatkan pada sesuatu perkara dan mampu
menghasilkan kepuasan secara berulang-ulang. Manakala, naluri pula rasa ingin
tahu yang mencetuskan tingkah laku seperti ingin mencuba dan menjelajah. Dari
segi desakan melibatkan tindakan disebabkan oleh keperluan fisiologi.
Seterusnya, keperluan melibatkan keinginan memenuhi kekurangan fisiologi dan
psikologi. Akhir sekali, sikap pula dibentuk daripada kefahaman, perasaan dan
tindakan, harapan iaitu ramalan subjektif selaras dengan kognitif dan aspirasi
iaitu penilaian yang subjektif terhadap tugas yang dilaksanakan.
RUMUSAN
Pengurusan bilik darjah melibatkan segala aktiviti yang
dilaksanakan oleh guru untuk membentuk dan mewujudkan sebuah iklim bilik darjah
yang membantu keberkesanan dan kecekapan pengajaran. Bab ini dapat mengetahui
sejauh mana keberkesanan peranan guru dalam mengurus bilik darjah, ciri-ciri
guru guru berkesan dan persekitaran bilik darjah serta bahan bantu mengajar
dalam bilik darjah. Oleh itu, guru perlu mengambil kira semua aspek
kepelbagaian budaya apabila mengurus bilik darjah dalam semua peringkat
pengajaran.
RUJUKAN
Mohd Hasani Dali & Mohamad Johdi
Salleh. (2009). Pengurusan bilik darjah. Diperoleh daripada file:///C:/Users/User/Downloads/Telegram%20Desktop/Chapter_-_Pengurusan_Bilik_Darjah_-_2009.pdf
Comments
Post a Comment