Skip to main content

BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

KPS 3014
BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

PENGENALAN

Kepimpinan merupakan kemampuan dan keterampilan seseorang yang menduduki sesebuah jabatan sebagai pemimpin. Organisasi pula adalah suatu badan yang dianggotai oleh pelbagai individu dengan kelebihan yang pelbagai yang menjalankan tugas dan peranan yang berbeza bagi mencapai matlamat yang sama (Robbins, 2003). Organisasi yang baik mempunyai orientasi visi dan misi. Kepimpinan dalam sesebuah organisasi pula ialah jabatan atau posisi seseorang dalam sesebuah organisasi. Kejayaan organisasi bergantung kepada kepimpinan yang berwibawa. Sekolah yang berkesan dipimpin oleh seorang pengetua yang cemerlang (Abd Karim, 1989). Terdapat empat gaya kepimpinan iaitu autokratik, demokratik, Laissez-Faire dan kontigensi.
ISI
ORGANISASI DAN KEPIMPINAN SEKOLAH

PENGETUA
Pemimpin/Ketua
Pengurus kurikulum dan kokurikulum
Pengurusan tenga pengajat dan kakitangan
Pengurusan dalaman dan luaran

PENOLONG KANAN
Mengajar
Membantu pengetua dalam pengurusan kurikulum
Bantu dalam pentadbiran harian

PENOLONG KANAN HAL EHWAL MURID
Mengajar
Pengurusan kebajikandan disiplin pelajar
Kemasukan dan pendaftaran pelajar
Perhubungan awam tugas-tugas lain



PENOLONG KANAN KO-KURIKULUM
Mengajar
Pengurusan kurikulum dan kokurikulum
Perhubungan awam
Pentadbiran harian
Tugas-tugas lain

GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Menyusun program pelaksanaan bimbingan dan kaunseling
Memberikan khidmat kaunseling kepada pelajar menyusun laporan
Membuat rancangan tahunan sekolah

GURU KELAS
Buku daftar kedatangan
Pengurusan yuran khas
Perkara-perkara akademik
Bantuan kewangan
Biasiswa
Tugas-tugas lain

GURU
Mengajar
Membuat perancangan P&P
Menjaga disiplin, keselamatan dan kebajikan murid
Mentadbir dan mengurus bilik darjah
Tugas-tugas lain

MURID
Mematuhi dan memahami peraturan sekolah
Menjaga dan memelihara harta benda sekolah
Menjaga serta meningkatkan kebersihan sekolah
Memahami susun lapis masyarakat di sekolah
Menghormati lagu sekolah



 TEORI KEPIMPINAN

1. Teori Sifat
2. Teori Tingkah Laku
3. Teori Kontingensi





TEORI SIFAT

Penekanan kepada sifat/kualiti yg dimiliki seseorang untuk melayakkan jadi pemimpin
a. Bercitacita tinggi & bertenaga
b. Kemahuan untuk memimpin
c. Kejujuran & integriti
d. Keyakinan diri yang tinggi
e. Tahap kemantapan yang tinggi
f. Pengetahuan luas dalam tugas yang dilakukan
g. Tidak pedulikan keperluan pengikut
h. Gagal menjelaskan kepentingan pelbagai sifat relatif
i. Tidak mampu memisahkan antara sebab & penyebab
j. Membelakangkan faktor/peluang keemasan

Teori Tingkahlaku

Ada dua kategori :

Berorientasikan tugas
² Memberi tugas/arahan tertentu kpd subordinate
² Harapan adalah subordinate tekun & berprestasi
² Penekanan kpd ‘deadlines’ utk siapkan kerja
² Autokratik
² Bergantung kuasa kedudukan
² Piawai yang ketat
² Kawalan yang ketat

Berorientasikan pekerja
Wujudkan hubungan pemimpin – pekerja
² Yakin meyakini
² Hormat & menghargai sumbangan pekerja
² Membantu masalah
² Memberi galakkan
² Hubungan mesra
² Memberi peluang pekerja membuat keputusan









Teori Kontingensi
² Mengambil kira faktor situasi yang akan mempengaruhi keberkesanan kepimpinan.
² Situasi tahap struktur tugas yang dijalankan.
² Situasi kualiti perhubungan antara pemimpin & ahli.
² Situasi kedudukan kekuasaan.
² Situasi kejelasanan pesanan/arahan kerja.
² Situasi norma kumpulan.
² Situasi kesediaan maklumat.
² Situasi penerimaan pengikut terhadap keputusan pemimpin.
² Situasi kematangan pengikut.




Teori Kontingensi
Tiga (3) model teori kontingensi
a. Model Kontingensi Fiedler
b. Model Situasi HerseyBlanchard
c. Model Teori Laluan
Matlamat/Ganjaran (Evans & House)


KEPIMPINAN GURU

Menurut York-Barr & Duke (2008), kepimpinan Guru adalah proses di mana guru-guru, secara individu atau secara kolektif, mempengaruhi rakan-rakan mereka, pengetua, dan ahli-ahli masyarakat sekolah untuk meningkatkan amalan pengajaran dan pembelajaran dengan tujuan untuk meningkatkan pembelajaran dan pencapaian pelajar.
Menurut Hussein ( 1993 ), jenis-jenis kepimpinan guru ialah kepimpinan kurikulum, kepimpinan terhadap staf, kepimpinan Hal Ehwal Murid, kepimpinan kewangan dan fizikal, kepimpinan antara sekolah masyarakat dan kepimpinan am.
Haris & Mujis (2005) – terdapat dua konsep utama dalam membentuk ciri-ciri kepimpinan guru
Peranan & tanggungjawab - Guru tidak hanya bertanggungjawab dan memainkan peranannya dalam batasan ruang lingkup bilik darjah
Kerjasama - Berperanan membimbing pelajar dan teman sekerja ke arah matlamat yang hendak dituju










KEMAHIRAN KEPIMPINAN GURU

Katzenmeyer & Moller (2005) menghuraikan 3 kemahiran kepimpinan guru:

1. Kebolehan mempengaruhi pelajar ataupun rakan setugas & bertindak sebagai fasilitator, mentor, pembimbing, pakar kurikulum, & pembentuk pendekatan bagi menerajui pembelajaran
2. Mengambil bahagian dalam tugas-tugas operasi sekolah seperti penglibatan dan berperanan sebagai sumber/media, guru disiplin, guru persatuan dan bertindak selaras dengan matlamat yang ditetapkan oleh pihak sekolah
3. Berupaya melakukan perubahan dengan memberi sumbangan idea yang baik, dapat diterima pakai dan melakukan tindakan sesudah dilantik sebagan ahli seperti PIBG, jawatankuasa kantin dan lain-lain.


KOMPETEN KEPIMPINAN GURU

Ø Memiliki ilmu pengetahuan yang luas, mendalam dan terkini
Ø Cekap menggunakan segala sumber yang ada secara optimum
Ø Mengamalkan budaya beretika
Ø Memiliki budaya jati
Ø Mahir berkomunikasi dengan berkesan
Ø Produktif



KEPIMPINAN GURU MASA KINI

Penjana budaya sekolah
Kepimpinan pelbagai kebolehan
Kepimpinan pengajaran
Kepimpinan membuat keputusan
Kepimpinan mengurus bilik darjah
Kepimpinan pengupayaan
Kepimpinan kerja dalam bilik darjah
Memperkasa kecerdasan emosi
Mengamalkan komunikasi berkesan










GAYA KEMPIMPINAN

Gaya   kepimpinan   menurut   Thoha   (1995: 37)   pula   ditakrifkan sebagai perilaku atau cara yang dipilih & dipergunakan pemimpin dalam mempengaruhi fikiran, perasaan, sikap & perilaku orang bawahannya.   Beliau   juga   mengertikan   gaya   kepimpinan   sebagai   perilaku   pemimpin   dalam mempengaruhi   bawahannya   iaitu  kemampuan  pemimpin  untuk  menyatakan  sesuatu  hal dengan  gaya  kepimpinan  tertentu.

Gaya kepimpinan terdiri daripada dua kriteria objektif iaitu berorientasikan kerja dan berorientasikan hubungan.

Ask  behaviour  –  The  extent  to  which  leaders  are  likely  to  organize  and define role of the members of their group (followers); to explain what activities each is to do and when, where, and how tasks are to be accomplished; characterized by endeavoring to established well-defined patterns of organization,  channel  of  communications,  and  ways  of  getting  jobs  acomplished.

Relationship  behaviour  –  The  extent  to  which  leaders  are  likely  to  maintain personal relationships between themselves and members of their group (followers) by openning up channel of communications, providing sosioemotional support, “psychological stokes”, and facilitating behaviors. (Hersey & Blanchard, 1993  :  129)

AUTOKRATIK
Gaya kepimpinan jenis autokratik adalah lebih mengutamakan kepada kehendak kerja & menyelesaikan tugas. Pemimpin jenis ini akan menggesa orang bawahannya untuk menyempurnakan tugasan mengikut arahan yang dia telah berikan. Tiada hubungan atau komunikasi yang mesra terjalin antara pemimpin dengan orang bawahan kerana perbincangan hanya menumpukan terhadap tugasan yang diberikan. Apabila perbincangan, kebanyakan pendapat orang lain tidak diterima dan dia hanya inginkan pendapatnya sahaja diterima. Pemimpin jenis ini biasanya suka mengongkong, pemarah, tegas & sombong namun hasil tugasannya lebih teliti dan sempurna.



DEMOKRATIK 
Gaya kepimpinan demokratik adalah gaya yang paling berkesan daripada gaya kepimpinan yang lain. Kepimpinan jenis ini bersifat lebih terbuka dan amat disenangi oleh orang di bawah pimpinannya. Apabila membuat perbincangan, pemimpin akan mengajak ahli-ahli lain dan mendengar setiap idea dan pendapat daripada mereka. Pemimpin mampu menerima kritikan dan pendapat daripada orang bawahan dengan hati yang terbuka. Dia akan berusaha memperbaiki kelemahan diri agar disenangi orang bawahan. Pemimpin lebih bersikap matang dan hubungan dengan orang di bawah pimpinannya adalah rapat kerana pemimpin ini mementingkan hubungan sesama ahli



LAISSEZ-FAIRE
Kepimpinan bercorak laissez-faire yang melibatkan pemimpin yang sedikit sekali menggunakan kuasanya dan memberi orang bawahannya sepenuh kebebasan untuk mengendalikan kerja mereka. Pemimpin  sedemikian  biasanya  memberi  kebebasan kepada  pekerja  untuk  menentukan matlamat  mereka  tersendiri  serta  cara-cara  mencapainya.  Pemimpin seperti ini amat yakin dengan orang yang dipimpinnya dan tidak memimpin mereka dalam melakukan tugas. (Jaafar, Hizam dan Zafir, 2000)


KONTIGENSI
Kaedah kepimpinan kontigensi memusatkan perhatiannya pada hukum situasi (Law of The Situation). Presthus dan Marry Parker menyatakan bahawa teori kontigensi kepimpinan adalah di mana gaya kepimpinan adalah berdasarkan situasi. Situasi berbeza ditangani dengan gaya kepimpinan yang tersendiri. Penerapan gaya kepimpinan yang bervariasi dalam menghadapi pelbagai situasi akan menjadikan kepimpinan lebih efektif.
Contoh situasi berbeza: struktur organisasi, kedudukan, tempat dan waktu,      kelompok kerja


ASERTIF
Kepimpinan asertif adalah sikap di mana seseorang mampu bertindak sesuai dengan keinginannya, membela haknya dan tidak dimanfaatkan oleh orang lain. Mereka boleh menerangkan dengan jelas apa yang mereka ingini tanpa menyakitkan hati orang lain. Kepimpinan asertif mempunyai pendirian yang teguh dan tegas dalam membuat keputusan. Mampu mempertahankan hak-hak peribadi dan nilai-nilai yang kita tahu dengan kebenarannya.


RESPONSIF
Kepimpinan responsif adalah sikap pemimpin yang mendengar dan melihat dahulu sebelum membuat tindakan. Kepimpinan responsif bermaksud dia sentiasa mendengar dan melihat setiap persoalan, kehendak dan harapan dari orang di bawah pimpinannya. Pemimpin aktif dan proaktif dalam mencari jalan penyelesaian bagi setiap pemasalahannya yang dihadapi oleh organisasinya.




AGRESIF
Gaya kepimpinan agresif adalah sifat yang self-centered iaitu hanya mengutamakan hak, kepentingan, pendapat, kehendak dan perasaan sendiri serta mengabaikan hak orang lain. Golongan jenis ini selalu berasa bahawa hanya dirinya yang paling benar sehingga membawa kepada kesombongan dan memandang rendah terhadap orang lain. Mereka selalu menggunakan nada yang tinggi, marah, mempunyai gerak badan yang agresif serta sering menggertak dan mendominasi orang lain. Mereka akan menggunakan bahasa yang menyakitkan hati orang lain untuk tujuan memalukannya dan untuk membuktikan dia bersalah.


RUMUSAN
Kepimpinan dan organisasi merupakan bab 4 yang dibincangkan oleh pensyarah dan juga rakan dalam seisi pembentangan. Kepimpinan dan organisasi ini merangkumi gaya kepimpinan, organisasi sekolah, kepimpinan peringkat sekolah dan kepimpinan sekolah. Malah,kementerian pendidikan Malaysia pada masa kini ialah Menteri Pendidikan YB Dr.Maszlee Malik dan Timbalan Pendidikan Malaysia iaitu YB. Teo Nie Ching. Mereka berdua ini merupakan orang yang sangat berkepentingan dalam perkembangan pendidikan di Malaysia. Dalam topik ini juga membincangkan peringkat praperkhidmatan guru yang merangkumi pemilihan calon guru, penilaian ikhtisas dan latihan guru. Seterusnya, membincangkan tugas dalam pengurusan sekolah iaitu meliputi tugas pengetua, GPK pentadbiran, GPK hem, GPK kokurikulum, guru kanan mata pelajaran, dan juga kanselor di sekolah. 
RUJUKAN
Slaid pembentangan kumpulan PBS 1 : Kepimpinan dan Organisai sekolah
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia

Comments

Popular posts from this blog

BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN

KPS 3014 BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN Penasihatan murid berkait rapat dengan kaunseling. Menurut (Mansur Abdulah & Nordiana Mohd Tamin, 2010), kauseling merupakan perbincangan mengenai masalah biasanya berbentuk emosional antara dengan kaunselor dengan klien dapat menyelesaikan masalahnya dengan lebih baik. Pelbagai pendekatan yang dilakukan bagi membantu murid-murid di sekolah bagi menangani kemelut dan permasalahan yang sedang dihadapi oleh murid-murid. Antaranya ialah melalui kaedah bimbingan, penasihatan dan mentoring.  ISI Ciri-ciri bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolo...

BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

KPS 3014 BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENGENALAN  Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu. ISI Tujuan menwujudkan suasana kondusif di dalam proses PdPc adalah dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang baik...

BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH

KPS 3014 BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH PENGENALAN Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana  guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006). Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Ia melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009). ISI PERANAN GURU MELAHIRKAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF 1.      Aktiviti Pembelajaran Berkumpulan Tujuan aktiviti pembelajaran dilaksanakan adalah untuk memudahkan guru membimbing pelajar.pelaksanaan aktiviti ini memerlukan kerj...