Skip to main content

BAB 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

KPS 3014

BAB 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

PENGENALAN

Sekolah ialah sebuah institusi yang memberi pendidikan formal dan informal kepada pelajar sebagai persediaan untuk mereka menempuh alam pekerjaan kelak. Persekitaran dalam konteks kajian ini membawa maksud kawasan sekitar yang terdapat berdekatan sekolah tersebut. Sebagaimana pentingnya iklim sekolah yang harmoni, persekitaran sekolah juga berperanan membangkitkan semangat motivasi pelajar.

ISI

Dua jenis persekitaran yang dikenalpasti di dalam sekolah adalah persekitaran fizikal dan persekitaran psikososial. Persekitaran fizikal bermaksud kemudahan dan peralatan yang dibekalkan di sekolah. Antaranya adalah suasana bilik darjah yang kondusif penting untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran di bilik darjah. Bangunan sekolah yang cantik, bersih dan ceria memberikan keselesaan dan keceriaan kepada warga sekolah. Persekitaran psikososial pula menyentuh tentang hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya. Ciri-ciri persekitaran psikososial adalah menwujudkan suasana ceria dan selesa kepada guru dan pelajar. Maka, suasana ini dapat merangsang pembelajaran dan pembelajaran secara koperatif. Persekitaran ini bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal.
Bab ini membincangkan tentang sekolah dan masyarakat. Sekolah adalah lambang sosial yang berfungsi untuk mencapai matlamat dan objektif sosial bagi melahirkan pelajar yang cemerlang dari segi keilmuan dan membentuk pelajar yang bersahsiah serta bertanggungjawab sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (Lizawati Yahya, 2009). Pelajar merupakan sebahagian daripada masyarakat dan bakal menjadi pemimpin negara. Masyarakat harus membantu dan bekerjasama dengan sekolah agar apa yang dilaksanakan dan dihasilkan di sekolah sesuai dengan apa yang dikehendaki oleh masyarakat.
Antara tujuan utama dalam menwujudkan hubungan baik antara sekolah dan masyarakat adalah bagi mengembangkan mutu belajar dan pertumbuhan anak-anak dengan aktiviti-aktiviti pelajar bersama masyarakat. Ia juga boleh meningkatkan mutu kehidupan masyarakat dan memperoleh bantuan dari masyarakat dalam pembangunan dan pelaksanaan program sekolah.
Seterusnya, hubungan sekolah dan ibu bapa. Sokongan ibu bapa boleh diperoleh daripada Persatuan Ibu Bapa & Guru bagi menjalinkan hubungan yang erat. Hubungan yang bagi antara kedua-dua pihak dapat menwujudkan komuniti kecil di sekolah dan memudahkan penyertaan dan penglibatan ibu bapa secara sukarela

RUMUSAN
Hubungan antara sekolah dan masyarakat serta hubungan antara guru dan ibu bapa dapat membantu mencapai matlamat sekolah malah pelajar juga turut mendapat faedah yang sangat berguna iaitu peningkatan daripada aspek jasmani, emosi, rohani, intelektual dan sosial (JERIS).Ibu bapa dapat membantu mencapai matlamatsekolah malah pelajar juga turut mendapat faedah yang sangat berguna iaitu peningkatan daripada aspek jasmani, emosi, rohani, intelektual dan sosial (JERIS).

RUJUKAN
Abdullah Sani Yahaya.2005.Mengurus Sekolah.Pahang: PTS Professional Publishing

Comments

Popular posts from this blog

BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN

KPS 3014 BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN Penasihatan murid berkait rapat dengan kaunseling. Menurut (Mansur Abdulah & Nordiana Mohd Tamin, 2010), kauseling merupakan perbincangan mengenai masalah biasanya berbentuk emosional antara dengan kaunselor dengan klien dapat menyelesaikan masalahnya dengan lebih baik. Pelbagai pendekatan yang dilakukan bagi membantu murid-murid di sekolah bagi menangani kemelut dan permasalahan yang sedang dihadapi oleh murid-murid. Antaranya ialah melalui kaedah bimbingan, penasihatan dan mentoring.  ISI Ciri-ciri bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolo...

BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

KPS 3014 BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENGENALAN  Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu. ISI Tujuan menwujudkan suasana kondusif di dalam proses PdPc adalah dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang baik...

BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH

KPS 3014 BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH PENGENALAN Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana  guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006). Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Ia melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009). ISI PERANAN GURU MELAHIRKAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF 1.      Aktiviti Pembelajaran Berkumpulan Tujuan aktiviti pembelajaran dilaksanakan adalah untuk memudahkan guru membimbing pelajar.pelaksanaan aktiviti ini memerlukan kerj...