KPS 3014
BAB 12: PENGURUSAN MURID PELBAGAI
UPAYA
PENGENALAN
Pengurusan murid pelbagai upaya
merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami
masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini
lebih terarah kepada program pendidikan kahas yang dijalankan ke atas peajar-pelajar
yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental.
Pendidikan kahas itu sendiri merujuk kepada program yang dibentuk untuk
memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan
khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi,
kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak
berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran
perdana.
ISI
Pelajar berkeperluan khas terbahagi
kepada beberapa bahagian iaitu pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran,
kecacatan bahasa dan percakapan, gangguan emosi, autisme, pelajar pintar
cerdas, dan mengalami kecacatan mental, anggota, pendengaran dan lain-lain.
Dalam konteks ini, guru-guru perlu membahagikan murid-murid dalam mengikut
kesesuaian bilik darjah. Pertama, pelajar yang hanya mempunyai masalah
pembelajaran boleh ditempatkan di dalam bilik darjah biasa di bawah pengawasan
guru pendidikan khas dan guru biasa. Seterusnya, bilik sumber bagi membolehkan
pelajar yang bermasalah dalam pembelajaran mendapat kebaikan daripada
pengajaran yang spesifik, pada masa yang sama mengekalkan integrase dengan
rakan-rakan sebaya di sekolah. Guru bilik sumber merupakan seorang yang cekap
dalam membina pengajaran individu serta bekerjasama dengan ibu bapa secara
efektif. Bilik darjah berasingan pula dikhaskan kepada pelajar yang mempunyai
masalah pembelajaran dan guru harus mengajar secara langsung mengikut susunan
yang betul. Contoh dan ilustrasi untuk menunjukan konsep perlu
diketengahkan. Dalam pengurusan bilk darjah pula, guru perlu
bersikap menempatkan mereka di tempat duduk hadapan atau berdekatan dengan
guru. Segala maklumat dan kata kunci yang penting ditulis di papan hitam dan
cara penyampaian ilmu harus disokong dengan visual supaya dapat menarik minat
pelajar.
Di samping itu, pemulihan bermaksud
perbuatan memulihkan pengembalian kepada keadaan semula. Dalam kamus Dewan
Bahasa Edisi Keempat (2005), pulih ditakrifkan sebagai kembali seperti biasa (sedia
kala). konsep pendidikan khas adalah pengajaran pemulihan yang berdasarkan
kepada diagnosis kelemahan dan kesulitan yang dihadapi murid-murid. Tujuan
program diadakan ialah menguasi kemahiran 3M, meneruskan pembelajaran di kelas
biasa, dan menambahkan sikap yakin dan positif pelajar.
Pengayaan bermaksud aktiviti yang
kompleks di dalam atau luar dewan. Tujuan pengayaan adalah meningkatkan minat
dan daya kreativiti, melahirkan pelajar yang selalu berniat ingin tahu terhadap
kemahiran yang dipelajari dan memupuk kepimpinan murid dalam keadaan penuh
yakin.
Terdapat dua contoh masalah pelajar
berkeperluan khas iaitu disleksia dan autistik. Disleksia bermaksud
ketidakupayaan untuk belajar berkaitan masalah saraf yang mempengaruhi
kelancaran dan ketepatan untuk membaca, bertutur, atau mengeja. Pengubahsuai
harus dilakukan oleh guru dalam bilik darjah seperti bahan pengajaran yang
sesuai, pengajaran interaktif dan pengubahsuaian melibatkan pencapaian murid.
Autistik pula bermaksud masalah yang
berlaku dalam proses perkembangan otak manusia yang akan mempengaruhi fungsi
otak serta meningalkan kesan terhadap tingkah laku, perhubungan dan interaksi,
dan komunikasi. Maka, antara kaedah pembelajaran yang boleh dirancang fguru
adalah menyediakan nota-nota dan kad sebagai alat bantu mengajar, memaklumkan
pelajar lain akan masalah yang dihadapi oleh rakan mereka agar semua pelajar
dapat menerima kehadirannya, dan jauhkan mereka daripada alat yang boleh
mencederakan.
RUMUSAN
Kesimpulannya, terdapat beberapa
buah sekolah mengambil pelajar khas sebagai pelajar. Sebenarnya, pelajar
seperti itu layak mendapat pendidikan sama seperti pelajar normal kerana
terdapat juga pelajar khas yang mempunyai kebijaksanaan melebihi pelajar
normal.
RUJUKAN
Mohd Zuri Ghani dan Azman Che
Ahmad.2011.Pendidikan Khas. Pulau pinang: Universiti Sains Malaysia
Comments
Post a Comment