Skip to main content

BAB 11 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

KPS 3014

BAB 11 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

PENGENALAN

Menurut Kamus Dewan (4th Edition) pelbagai budaya bermaksud perihal pelbagai jenis. Budaya pula ditakrifkan sebagai tamadun, peradaban, kemajuan fikiran, akal budi, cara berfikir, berkelakuan, dan sifat budaya yang mengenai kebudayaan sudah maju akal budi. Ini adalah definisi daripada segi bahasa tetapi apa itu “pelbagai budaya”. Satu sistem kepercayaan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok dalam sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan social-budaya dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam kontek dan budaya yang inklisif dalam organisasi atau masyarakat. Pelbagai budaya adalah seni untuk mengurus kepelbagaian dan Malaysia merupakan satu masyarakat pelbagai budaya. Guru pula agen untuk mencapai keharmonian dalam masyarakat pelbagai budaya. Menurut Gorski (2002) multicultural education is a progressive approach for transforming education that holistically critiques and addresses current shortcomings, failings and discriminatory practices in education. Selain itu terdapat juga perbezaan individu dalam konsep pelbagai budaya. Manusia memang berbeza antara satu sama lain dan guru perlu sedar hakikat ini. Terdapat guru yang mengajar pelajar seolah-olah semuanya sama tahap, seperti kebolehan, kesediaan, motivasi dan jangkaan yang sama. Semua pelajar adalah berbeza dari segi minat, gaya pembelajaran dan jangka masa yang diperlukan untuk belajar.
ISI
Antara budaya di sekolah adalah budaya instrumental. Budaya ini mengumpulkan pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diperlukan untuk lulus peperiksaan. Tujuan budaya ini diketengahkan adalah menghasilkan murid-murid sebagai warganegara yang baik kerana budaya nilai mengutamakan matlamat masa hadapan murid-murid (Yahya Don & Yaakob Daud, 2011). Selain itu, budaya eksperif. Aktiviti-aktiviti yang dijalankan untuk menghilangkan ketegangan serta mengeluarkan tenaga tanpa sebarang kawalan daripada kakitangan sekolah. Seterusnya, budaya moral. Tujuan budaya moral adalah menghasilkan murid-murid bermoral yang berkemampuan membuat pertimbangan tentang beberapa tindakan atau tingkah laku yang betul atau salah. Contoh budaya yang terdapatdi sekolah adalah budaya belajar, budaya berpakaian, budaya hormat-menghormati, budaya berani bertanya, budaya membaca dan budaya penyayang.
Menurut Sufean Hussin (2007), pelbagai budaya ini terbahagi kepada dua iaitu budaya positif dan budaya negatif. Budaya positif ialah budaya suka bertanya dan pelajar memberi perhatian di dalam kelas. Budaya suka bertanya amat baik terutama bagi memastikan pelajar dapat mengetahui maklumat dengan lebih lanjut dan memahami isi kandungan dengan lebih mendalam. Tumpuan yang diberikan oleh pelajar pada waktu kelas memudahkan guru mengawal kelas dan pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Bidaya negatif pula adalah sikap tidak menghormati guru dan ponteng kelas. Hal ini menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran terganggu.
Selain itu, budaya ilmu di sekolah pula adalah kewujudan sesuatu keadaan yang setiap lapisan masyarakat melibatkan diri baik secara langsung mahupun tidak langsung dengan kegiatan-kegiatan keilmuan dalam setiap kesempatan dan keadaan. Matlamatnya adalah untuk melahirkan masyarakat yang cintakan ilmu dan kebenaran serta meletakkan ilmu di tempat tinggi dalam sistem nilai hidup mereka. Ciri-ciri budaya ilmu adalah usaha memperoleh ilmu melaui pelbagai cara, usaha mengembangkan ilmu, usaha manusia mengguna dan memanfaatkan ilmu dengan sebaik-baiknya dan menyentuh secara khusus perhubungan di antara manusia dengan ilmu.

RUMUSAN
Berdasarkan bab 11 iaitu Pengurusan Pelbagai Budaya menjelaskan mengenai saling menghormati diantara budaya-budaya yang berbeza diantara pelbagai kelompok masyarakat. Berdasarkan bab ini, saya dapat mempelajari mengenai teori sosial pelbagai budaya dimana ianya dimana ianya terbahagi kepada Teori Melting Pot 1: Anglo Conformity. Teori ini merujuk kepada golongan minoriti yang perlu menghormati pegangan golongan majoriti sebagai dominan. Seterusnya ialah Teori Melting Pot II dimana golongan masyarakat bergabung bagi membentuk identiti yang baru. Disamping itu ialah Teori Cultural Pluralism dimana masyarakat yang bebas mempraktikan budaya yang berbeza mengikut golongan masyarakat. Berdasarkan teori-teori tersebut, saya dapat mempelajari bahawa terdapat pelbagai budaya yang berbeza dalam kalangan masyarakat walaubagaimanapun masyarakat masih bebas mempraktikan budaya masing-masing tanpa menimbulkan sebarang isu. Seterusnya, dalam pendidikan juga terdapat pelbagai budaya dimana berdasarkan latar belakang murid yang berbeza yang disatukan dalam satu pengurusan yang dikenali sebagai pengurusan pelbagai budaya dalam bilik darjah. Hal ini dimana, ianya dilaksanakan mengikut persekitaran fizikal, hubungan guru dengan murid dan bimbingan serta kaunseling. Masyarakat yang berbeza dari segi pelbagai latar belakang ini dapat disatukan melalui pendidikan berdasarkan kepada program-program seperti Kelab Rukun Negara dan Kem Perpaduan. Kesimpulannya, menerusi bab ini saya dapat mempelajari bahawa pendidikan dapat menyatukan golongan masyarakat yang mempunyai latar belakang budaya yang berbeza melalui peranan guru.
RUJUKAN
Yahya Don, & Yaakod Daud. (2011). Kompetensi Kepimpinan budaya dan sekolah         berprestasi tinggi di Malaysia. Kedah: Penerbit Universiti Utara Malaysia.
Sufean Hussin. (2007). Inovasi Dasar Pendidikan: Perspektif sistem dan organisasi.          Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

Comments

Popular posts from this blog

BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN

KPS 3014 BAB 10 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN PENGENALAN Penasihatan murid berkait rapat dengan kaunseling. Menurut (Mansur Abdulah & Nordiana Mohd Tamin, 2010), kauseling merupakan perbincangan mengenai masalah biasanya berbentuk emosional antara dengan kaunselor dengan klien dapat menyelesaikan masalahnya dengan lebih baik. Pelbagai pendekatan yang dilakukan bagi membantu murid-murid di sekolah bagi menangani kemelut dan permasalahan yang sedang dihadapi oleh murid-murid. Antaranya ialah melalui kaedah bimbingan, penasihatan dan mentoring.  ISI Ciri-ciri bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolo...

BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

KPS 3014 BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENGENALAN  Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu. ISI Tujuan menwujudkan suasana kondusif di dalam proses PdPc adalah dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang baik...

BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH

KPS 3014 BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH PENGENALAN Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana  guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006). Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Ia melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009). ISI PERANAN GURU MELAHIRKAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF 1.      Aktiviti Pembelajaran Berkumpulan Tujuan aktiviti pembelajaran dilaksanakan adalah untuk memudahkan guru membimbing pelajar.pelaksanaan aktiviti ini memerlukan kerj...